RACE WESTFIELDCUP SPA FRANCORCHAMPS 2018

Verslag LATGAS instructeur Jarno Iprenburg;
Het was een druk, heel druk, zelfs beetje hectisch. Er was veel sleutelwerk voor de monteurs van RAEK RACING in Spa Francorchamps tijdens de Westfield Cup. Ondanks het sleutelwerk was het wel een super gaaf race-weekend met mooie resultaten.

KWALI

Door een afgebroken bout in de upright stuurde de Westfield “iets” (lees: veel) minder strak. Hierdoor kwam ik helaas niet verder dan de 7e plek tijdens de kwali.

RACE 1

Start Jarno Iprenburg race 1 in Spa Francorchamps

Jarno Iprenburg race 1

 

Na een lekkere start lag ik 3e na de eerste bocht (360 graden filmpje) Toen was het ronden lang stuivertje wisselen door het vele slipstreamen, erg gaaf.
Het zat zo dicht bij elkaar dat je op één recht stuk wel 4 plaatsen kon verliezen of winnen.
Helaas had mijn versnellingsbak kuren en bleef ook een keer vastzitten in de 4e versnelling. Met veel geweld hem er toch weer uitgekregen.
Het was tot aan de laatste bocht in race 1 knokken. Ik ging er als 3e in en kwam er als 2e uit, maar door een kapotte versnellingsbak schakelde ik mis en werd derde op 7 honderdste.

RACE 2

Na hard werken door de monteurs van RAEK RACING (en hulp van Patrick Boxem en zijn monteur) is de versnellingsbak gewisseld. Deze heb ik gelukkig van Hans Wellink mogen lenen. Hier ben ik hem uiterst dankbaar voor, anders had ik race 2 niet aan de start gestaan.
De race mooi opgebouwd en gezorgd dat ik constant in de kopgroep meereed.
Toen we de laatste ronde inreden gebeurde er achter mij het een en ander, waardoor ik samen met Ronald Lenters weg kon rijden.
Het ging dus tussen Ronald en mij. Halverwege de ronde was er een gele vlag. Wij kwamen samen op dat punt 2 Mazda’s tegen. Ik bleef er achter, maar Ronald haalde ze in en trok een gat van zeker 150 meter.
Heb toen alles op alles gezet om er toch weer naar toe te rijden. Het gat zeker voor de helft dicht gereden en Ronald werd voor de laatste chicane (de busstop) opgehouden door 3 mazda’s, die naast elkaar reden.
Hierdoor kon ik het gat dicht remmen en door een betere exit naast hem komen. De finishlijn kwam 1 meter te vroeg en werd ik 2e op 14 duizendste.
Ik had eigenlijk nog wel verwacht dat hij straf zou krijgen voor het inhalen onder geel, maar helaas hadden stewarts niks gezien.

RACE 3

Heb ik de hele race de banden gespaard en de motor zoveel mogelijk koeling gegeven door zo min mogelijk te slipstreamen. Alles om aan het einde van de race de beste auto te hebben.
Dit was ook zeker gelukt. Ik was veruit de snelste in de bochten, maar kon de MB-mannen (Lex en Ronald) met moeite bijhouden op de rechte stukken.
Alles gespaard voor de laatste ronde en zat ook in de perfecte positie (3e plek) om voor de laatste bocht uit een dubbele slipstream te komen en de mannen uit te remmen, maar helaas werden we door 5 Mazda’s opgehouden en kon ik helaas alleen Ronald inhalen en moest ik genoegen nemen in race 3 met de 2e plek achter Lex.

De top 8 auto’s zijn meegenomen voor een uitgebreide nakeuring, dus de uitslag is nog niet definitief. Maar als mijn auto legaal wordt bevonden, heb ik de wedstrijd GEWONNEN!


Op woensdag 18 juli hebben we onderstaand bericht mogen ontvangen van het bestuur van de Westfield Rijdersvereniging:

Beste rijders,

De feedback die wij hebben gekregen over het rijden op Spa was overweldigend positief. “Volgend jaar weer, alsjeblieft!” werd er geroepen. Laten we hopen dat we dat kunnen realiseren! Minder positief waren sommige reacties over de technische keuringen en het feit dat acht auto’s voor nadere controle zijn meegenomen na race 3.

Controle na race 2

Na race 2 op Spa kregen we te horen dat de KNAF keurmeesters bij drie auto’s afwijkingen aan de radiateurs hadden gevonden. Het ging om illegale bevestigingen van de radiateurs en in een geval een illegale radiateur. Indien de KNAF de gevonden afwijkingen hadden doorgegeven aan Kronos, de RACB en/of raceleiding, waren er zeker diskwalificaties uitgedeeld, een verbod op deelname in race 3 en mogelijk zelfs geldboetes. De KNAF keurmeesters hebben in overleg met ons besloten om geen melding te maken om ervoor te zorgen dat iedereen mocht rijden. We zouden dit als cup na het event oplossen.

Controle na race 3

Na race 3 zijn 8 auto’s meegenomen voor een nacontrole door Dennis Bus van de DNRT. Dit is gebeurd op basis van de live timing van races 2 en 3. Hierbij zaten ook de auto’s waar in race 2 onregelmatigheden waren geconstateerd. Wij hebben van Dennis Bus een terugkoppeling gehad van de resultaten van die controle. Het goede nieuws is dat alle auto’s nagenoeg gelijk zijn op het gebied van vermogen en koppel. Het slechte nieuws is dat alle acht auto’s afwijkingen hebben ten opzichte van onze reglementen. Specifiek waren dat:
– Anti-steenslag gaas in de neus, verschillende soorten gaas
– Montage radiateur en windgeleiding, afwijkende radiateur ophanging, gemodificeerde luchtgeleiding
– Windvanger, vorm gemodificeerd
– Bodypanelen, afwijkend van materiaal en gewicht.

Regels

Het is wel duidelijk geworden dat rijders hun verantwoordelijkheden niet nemen als het gaat om het voldoen aan de regels. De rijders zijn er verantwoordelijk voor dat hun auto volledig reglementair is. Wij hebben een heel simpele regel: wat niet in het reglement staat omschreven, dat mag niet. Als iemand een verbetering / verandering wil aanbrengen moet dat volgens afgesproken procedures gebeuren: goedkeuring vragen bij Dennis Bus en schriftelijk laten vastleggen.

Wat nu?

De uitslag van Spa blijft staan. Echter, als bij de 8 rijders bij een volgende race in 2018 weer een afwijking van het reglement wordt geconstateerd dan zullen niet alleen de punten van die race, maar ook alle punten van het Spa event worden afgenomen.

Zoals eerder gezegd had de uitslag er heel anders uitgezien als de KNAF de afwijkingen had doorgegeven aan de Kronos/ RACB. Wij vinden het in de huidige situatie niet gepast om voor het Spa event bekers uit te reiken. Dit gaat dus ook niet meer gebeuren. Wij verzoeken alle rijders om voor het volgende event de geconstateerde onderdelen goed na te lopen en te zorgen dat deze conform het reglement zijn.

Toekomst

Wij hebben hier allemaal wat van geleerd. Een ding weten we zeker: we zetten ons 100% in om een eerlijke en betaalbare competitie te hebben. Uiteindelijk is dat in het belang van alle rijders van de cup. In de toekomst gaan wij er voor zorgen dat nog duidelijker is wat wel en niet mag. En wat de gevolgen zijn als de regels worden overtreden. Voor 2019 worden de plannen voor eerlijkere competitie verder uitgewerkt in overleg met DNRT en de KNAF en wij willen hier ook budget voor vrijmaken.

Met vriendelijke groeten,
Het bestuur van de Westfield Rijdersvereniging

Add A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *